Martin Alvir

Telefon
23102322

Send e-post

Jeg liker i stort sett alle former for reiseopplevelser, og har i stort sett bare hatt positive opplevelser i de ca 100 landene jeg har besøkt. Men jeg kan fortelle litt om noen favorittopplevelser, som også forteller litt hvem jeg er og hva jeg liker. De kommer i kronologisk rekkefølge.

Interrail i Europa: Jeg fikk oppleve Interrailens gullalder og hadde 5 fantastiske rundreiser i Europa der jeg festet med ungdommer fra hele verden og samtidig fikk opp øynene for alle kulturell skatter som finnes i denne verden.

Highlights fra en 14 måneders backpacking på egen hånd i Asia og Australia.

2 måneder på en Thailandsk strand der jeg egentlig ikke gjorde mye annet enn, badet, snorklet, spilte beachvolley ball, leste bøker, flørtet og festet på stranden.

Fottur i Nepal: Jeg gikk 2 uker i fjellene opp imot grensen mot Tibet og fikk oppleve fantastisk natur og spennende kultur.

Båttur på Gangeselven  ved Varanasi i India var en "surrealistisk" blanding av hellige men, halvnakne mennesker som ber i det hellige vannet,  templer, delfiner og brennende lik.

Tempeltur i Burma (Myanmar): Nord i Landet så finnes det et område med flere hundre templer som heter Bagan, det er veldig lite trafikk og turister så atmosfæren er stille og rolig, på kveldene klatret vi opp på taket på et av templene og så på fantastiske solnedganger.

Vulkantur på Lombok (Indonesia): Etter en 2 dagers fottur så slo vi opp teltet i kratret på vulkanen Rinjani.  Vi spiste grillet fisk fra den asurblå vulkansjøen og badet i varme kilder.

I Australia var den mest spesielle opplevelsen å ferdes gjennom ørkenen, solnedgangene over det røde landskapet var fantastiske. Etter 6 dager med beinhard og dårlig betalt jobbing i jungelen fikk jeg nok og campet en uke på en vakker øde strand i Cape Tribulation.

På veien hjem så reiste jeg med tog hele veien fra Ho Chi Minh city til Europa, noe som sannsynligvis er verdens lengste  togreise.  Dette høres muligens litt kjedelig ut men tog er et veldig bra sted å bli kjent med ny mennesker samtidig som man kan se ut over spennende landskaper.

2 måneders tur gjennom Sør Amerika! Machu Picchu skuffet ikke de veldig høye forventingene, heller ikke Iguassú falls fast vi hadde suttet 5 døgn på buss for å komme dit.

Cuba: En kommunistat i Karibien, der tiden har stått stille i 50 år, "say no more".

Safari med Drifters (samarbeidspartner til KILROY) til Victoria falls. Jeg hadde egentlig aldri hatt noen "Livingstone drøm", men på denne turen var alt fantastisk. F.eks. fotsafari i Zimbabwe, rafting i Victoria falls, quadbiking på noen verdens største sanddyner i Namibia.

Road trips i USA: USA er Road tripsenes hjemland, her har jag hatt fantastiske turer med og uten barn/kone.

Angkor i Kambodsja: Et av verden største tempelområder, tross at det var flere tusen turister der så gikk jeg inn i  "tombraider-mode".

Båttur langs Mekong elven i Laos: Stillhet og jungel og så kommer man frem til vakre tempelbyen Luang Prabang.

2 ukers rundreise i Japan: Føltes litt som Twilight Zone, "same same like Europe but different".

Road Trip i Sør Afrika med kone og barn: Det er den beste "familie-turen" vi har hatt (til og med bedre en Disneyworld og Cruise ifølge barna). Vi kjørte mellom Drifters fantastiske hoteller i Sør Afrika. Der opplevde vi, bla. Safari, Delfinstrender, fjellturer, ørkenbyer og en av verden beste byer, Cape Town.

Backpacking med GAP gjennom Mellom-Amerika: Her var det ikke så mye annet å finne på/se enn surfing, vulkaner, Maya templer, kolonibyer, Maya-Indianere i fargerike klær, beachparties, snorkeling og ekstremsport.

2 ukers rundreise i Etiopia: Fantastiske severdigheter, perfekt klima, billig øl, vakre mennesker og nesten ingen andre turister.

Største tabber:

Jeg undervurderte følgende utfordringene med å reise alene på høylandet i Sør-Amerika: Språket, kriminaliteten, kulden og avstandene. Jeg gikk blant annet glipp av saltørkenen i Bolivia så jeg må reise dit igjen, men da reiser jeg med Gap adventures som jeg gjorde Mellom Amerika.

Billig dagssafari i Kenya: Her burde jeg har gjort det ordentlig med overnatting i bushen og flinke guider.

Brukte litt for mye penger på øldrikking i Australia.